sâmbătă, 28 mai 2011

"Programul economic" al USL

Am citit prezentarea publica a "programului". Este mult spus "program economic", vorbim mai curand de un pamflet politic, presarat cu masuri economice populiste.


Mai toate masurile din program sunt de sorginte populista. E simplu sa fii "boier" cand cheltuiesti banii publici cu nemiluita, asa cum a facut guvernul din perioada 2007 - 2008 si propui aceeasi strategie dupa doi ani de consolidare fiscala. Ideile care rezulta din programul USL sunt simple: sa cheltuim cat putem, sa scadem taxele si sa crestem veniturile. O teorie perfecta, pacat ca nu a reusit nimeni sa o implementeze. Daca programul ar fi prezentat si impactul in deficit al masurilor, ar fi avut mult mai multa credibilitate iar idea ca s-ar creste colectarea veniturilor cu 20% este pur si simplu nerealista.

Sunt in continuare intrigat de obsesia crearii de noi locuri de munca, ca scop final, avand in vedere ca rata somajului publicata de ANOFM este de 5.41%.  Aici, USL ar trebui sa explice mai clar cum se reconciliaza taxarea absurda a muncii (cred ca transa maxima de 16% a impozitului progresiv se va transfoma in 40%,), rigiditatea pietei muncii cu dorinta de a avea noi locuri de munca.  Nu intamplator, tarile cu cel mai mic somaj sunt cele cu piete flexible gen UK, US, Elvetia nu Franta sau Spania.

Singura masura care ar merita luata in calcul este reducerea TVA la produsele alimentare de baza. Nu intamplator, mai toate tarile europene au taxe mici pe mancare - nu e un calcul economic, ci unul politic. Se spune ca o reducere a TVA nu ar duce si la o reducere a preturilor - adevarat in prima faza, dar pe termen lung, concurenta va duce la reducerea preturilor.

9 comentarii:

Anonim spunea...

economia merge sau nu, nu ma pricep.dar sa nu construiesti o autostrada in acesti ani,se vede.

asybaris spunea...

Avem o obsesie indusa cu autostrazile. Cat de mult avem nevoie de ele? A, sigur, ne grabim sa ajungem pe Valea Prahovei in week-end sau la mare, dar cat de mult se justifica cheltuiala imensa pentru constructia unei autostrazi vizavi de beneficiile economice pe care le-ar aduce. Mult mai indicat ar fi ca banii tarii sa se duca in sistemul energetic, in agricultura, in domenii care aduc plusvaloare in mod direct. Vrem autostrada ca sa dam talpa la masina luata in leasing?

loop spunea...

@asybaris : Avem nevoie de autostrada de la Mangalia pana in Nadlac si de la Giurgiu pana in Iasi-Ungheni cu bifurcatie si spre Suceava. Daca nu ai aflat Mercedes a ales Ungaria in locul Romaniei pentru a construi o fabrica din cauza lipsei drumurilor de la noi, desi avem salarii si taxe mai mici. Ca Mercedes sunt sute de alte companii care aleg sa NU investeasca datorita lipsei infrastructurii. Consumul de timp si carburanti este mai mic pe autostrada decat pe actualele sosele ale patriei.

loop spunea...

@asybaris : am uitat sa mentionez ca si fabricile Renault si Ford trebuiesc legate de sistemul de autostrazi mai sus mentionat, din motive lesne de inteles : o mai buna aprovizionare cu materii prime, si livrare rapida a masinilor catre punctele de vanzari, de unde preturi mai competitive, vanzari mai mari, etc samd. Daca autostrazile se fac pe culoarele pan-europene mare parte din finantare nu o vom suporta noi, dar va fi injectata in economia national, o fi lucru rau, oare?

Dorin spunea...

Chestia cu Mercedes care s-a dus in Ungaria din cauza ca in Romania nu sunt autostrazi este doar un mit. De fapt samsarii de terenuri de la noi au fost prea lacomi si nemtii au spus pas:)
Despre programul USL seamana usor cu spectacolele lui Doru Octavian Dumitru din anii 90: "votati-ma pe mine ca sa o mierliti mai bine!"

Anonim spunea...

cine spune ca autostrazile nu aduc plusvaloare sau ca alte lucruri aduc plus valoare este un DOBITOC cu scuzele de rigoare. autostrazile sunt MOTORUL economiei. totul se transporta pe drumuri. ai drumuri esxisti. n-ai, esti codasul europei. autostrazile sunt un magnet pentru marii investitori care-si deschid fabricilepe marginile lor precum ciupercile dupa ploaie. desigur, apar multi papagali care habar n-au pe ce lume traiesc sa conteste adevarurile astea universale.

Stefan Murgeanu spunea...

@Asybaris

uita-te la 3 mari economii de pe 3 continente diferite: Germania, Japonia, SUA

(mai nou si China)

stii ce au ele in comun? o retea uriasa de autostrazi

do the math, connect the dots ;) :)

Ionut Istudor spunea...

@ asybaris.
Este adevarat ca exista oameni care conduc autoturisme mai scumpe decat imobilul in care locuiesc si ca snobismul in general este des intalnit pe meleagurile autohtone dar asta nu inseamna ca nu avem nevoie de autostrazi chiar si pentru TURISM.

Consultand site-ul United Nations World Tourism Organization vedem ca:
- in Europa s-au cheltuit in 2011 463 miliarde $ pentru servicii turistice
(http://media.unwto.org/en/press-release/2012-05-07/international-tourism-receipts-surpass-us-1-trillion-2011)

- topul destinatiilor turistice din Europa in 2011 este urmatorul: 1.Germania(84,3 miliarde $)
2.Marea Britanie(50,6 miliarde $)
3.Franta(41,7 miliarde $)
(http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/worlds_top_sounce_markets.pdf)

Oare turistii nu au ales aceste destinatii si pentru infrastructura de transport a tarilor respective?
Este adevarat ca destinatiile turistice devin atractive atunci cand intrunesc mai multe conditii insa existenta unei retele de autostrazi este cu siguranta una dintre aceste conditii.

Ionut Istudor spunea...

@ asybaris.
Este adevarat ca exista oameni care conduc autoturisme mai scumpe decat imobilul in care locuiesc si ca snobismul in general este des intalnit pe meleagurile autohtone dar asta nu inseamna ca nu avem nevoie de autostrazi chiar si pentru TURISM.

Consultand site-ul United Nations World Tourism Organization vedem ca:
- in Europa s-au cheltuit in 2011 463 miliarde $ pentru servicii turistice
(http://media.unwto.org/en/press-release/2012-05-07/international-tourism-receipts-surpass-us-1-trillion-2011)

- topul destinatiilor turistice din Europa in 2011 este urmatorul:
1.Germania(84,3 miliarde $)
2.Marea Britanie(50,6 miliarde $)
3.Franta(41,7 miliarde $)
(http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/worlds_top_sounce_markets.pdf)

Oare turistii nu au ales aceste destinatii si pentru infrastructura de transport a tarilor respective?
Este adevarat ca destinatiile turistice devin atractive atunci cand intrunesc mai multe conditii insa existenta unei retele de autostrazi este cu siguranta una dintre aceste conditii.