miercuri, 13 aprilie 2011

Inghetarea pretului carburantilor

In fata cresterii preturilor la combustibili, Guvernul se gandeste la cea mai proasta masura posibila: inghetarea preturilor.

In primul rand, nu ne este foarte clar de ce cresc preturile la combustibili. Nu am vazut o analiza clara din care sa reiasa cat din crestere se datoreaza cresterii pretului petrolului, cat se datoreaza cursului de schimb si cat se datoreaza cresterii marjelor de profit.

Inghetarea preturilor va duce la rezultate perverse. In primul rand, productia de carburanti pentru intern va scadea si cel mai probabil va exista o penurie. Vor reveni cozile la benzina si perioadele cand orice sofer responsabil tinea in casa o canistra de benzina.

De asemenea, va redeveni profitabil micul trafic - cumperi benzina ieftina din Romania si o vinzi in afara, la pret nesubventionat. Diferenta e profit pur si neimpozabil.

Guvernul nu poate regla prin masuri administrative o problema de piata. Nimeni nu a demonstrat fara echivoc ca problema pretului benzinei este un esec al pietei si nu o crestere sezoniera a pretului petrolului. Masura este fundamental populista, rezolva temporar problema pretului si creeaza multe noi probleme care cel mai probabil se vor rezolva in ani de zile.

Asa cum in Grecia inghetarea pretului la medicamente a dus la disparitia lor de pe piata si la reducerea investitiilor, asa si in Romania inghetarea preturilor va duce in primul rand la penurie si cozi.

13 comentarii:

Andrei spunea...

De ce nu va duceti dumneavoastra sa cumprati benzina ieftina din Bulgaria si sa o vindeti in Romania. Pur si simplu pentru ca marja nu ar acoperi cheltuielile.
Ideea de a plafona "prin lege" pretul benzinei este, binenteles, o tampenie. Daca plafonarea este decisa, intr-o forma sau alta, de companiile care produc petrol in Romania [si aici nu cred ca mai este altcineva decat Petrom] atunci este OK. Dar aceasta plafonare nu ar putea fi decat temporara si fara prea mare importanta. Astept cu nerabdare si cu speranta liberaliarea pretului la gaze. Este o anomalie incredibila ca doua produse oarecum similare, benzina si gazul, sa fie supuse unui regim diferentiat de taxare: unul este puternic accizat si altul este subventionat.

Mihai Marcu spunea...

marja e mica; dar daca in Romania va fi subventionat la 3 lei iar in Bulgaria va fi 6 lei, situatia e cu totul alta.

Mugur Frunzetti spunea...

Uimitor pentru un liberal, dar si eu cred ca ideea de inghetare temporara a pretului carburantilor in Romania este o binevenita.

Motivele tin de piata concurentiala care nu functioneaza pe zona de distributie a carburantilor, controlata de OMW Petrom (si cu inca 2-3 jucatori care joaca "in echipa").

In ceea ce priveste penuria si reorientarea catre export, ele apar numai daca diferenta dintre pretul de piata la export si cei reglementat la intern le justifica. Daca insa am avea in Romania un pret in jurul a 1,2 - 1,3 EUR, media europeana in acest moment, masura ar taia exclusiv din profiturile nejustificate (sau justiticate doar de spaga data la cumpararea Petrom).

Anonim spunea...

Singurul mod in care benzina ar putea ajunge de la 6 lei la 3 lei ar fi ca guvernul sa reduca drastic accizele si TVA-ul. Azi pretul de cost al benzinei in statie pentru un produs care la pompa sa zicem ca ajunge 5.2 lei pe litru este de 4.6-4.7. In acest cost sunt incluse cost produs de baza, costuri logistice, accize si TVA. Diferenta pana la 5.2 reprezinta contributia obtinuta de petrolier din care trebuie sa isi acopere costurile de operare statie (staff, utilitati etc), amortizarea investitiei in statie + overhead-urile de la sediu. Dupa cum vedeti nu prea e multa marja de manevra. In plus o pare parte din productia interna va fi dirijata catre export, undr va putea fi vandut la pretul pietei.

bucuresci spunea...

@Andrei
o parte benzina (mai)ieftina din Bulgaria este trimisa acolo din Romania de catre OMV.

@Anonim
tu ii reprezinti pe petrolistii care fac evaziune fiscala de 60% neplatind statului impozitele cuvenite si trecand banii in Austria si Abu Dhabi, care platesc redevente la pret de apa minerala si acum ceri statului sa reduca taxele. Pai nu mai fa evaziune fiscala si statul va reduce taxele; sau daca tot esti hot si om de afaceri smecher, taci din gura nu ne lua pe toti de prosti.

Anonim spunea...

Desi este anticoncurential, ilogic pentru o economie capitalista, stabilirea unor preturi maximale pentru produse este benefica pentru cumparatorul final. Cresterea pretului facuta artificial, fara sa fie generata de cresterea reala a cheltuielilor facute pentru realizarea acelui produs, inseamna sa faci bani din nimic. La fel cum sunt speculatiile valutare/bursiere. Sau asa cum fac bancile. Obtin bani din nimic. Astea nu ajuta omenirea sa progreseze. Fac doar ca unii sa fie superbogati, iar restul lumii sa traiasca mediocru.

Anonim spunea...

Si inca ceva, indiferent cum am analiza preturile: fara taxe sau la pompa cu taxe , in Romania sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeana.
Foarte multi vor spune ca "da, dar mai mult de jumatate din pretul combustibililor sunt taxe si accize...de ce nu le scade Guvernul?". Este foarte simplu: PENTRU CA NU POATE.
Cand s-a negociat aderarea la Uniunea Europeana, guvernul de atunci (care nu era PDL) si-a asumat un calendar prin care accizele vor creste treptat pana la nivelul celor din Uniunea Europeana. Iar toate partidele parlamentare de atunci (care sunt si cele de acum) si-au dat acordul pentru acest lucru. In cazul in care acest calendar nu este respectat, Romania va suporta penalitati care pana la urma sunt platite tot de noi, cetatenii. Singura taxa cu care Guvernul poate sa jongleze este TVA-ul dar cresterea lui de la 19% la 24% nu a avut decat o influenta minima asupra pretului carburantului. In conditiile in care acest TVA ar fi si la ora actuala de 19%, pretul combustibililor ar fi mai mic doar cu 5 centi/litru adica aproximativ 20 de bani/litru. Iar TVA-ul nu poate fi scazut numai pentru combustibili.
Deasemenea, foarte multi vor spune ca salariile in Romania nu sunt la nivelul celor din UE. Si asta este adevarat, dar nu UE s-a rugat de noi sa intram, ci noi ne-am milogit de UE ani de zile sa ne primeasca, si intrand, trebuie sa respectam regulile jocului lor. Nu putem sa venim cu "inventii" romanesti. Iar ultimul lucru pe care ii intereseaza pe petrolisti este cat castiga pe luna romanii. Pentru ei, important este profitul, si atata timp cat vanzarile nu au scazut decat cu aproximativ 20%, pentru ei treaba merge ca unsa.

Andrei spunea...

@bucuresci
"o parte benzina (mai)ieftina din Bulgaria este trimisa acolo din Romania de catre OMV"
Cred ca raspunsul tau este doar o gluma. Doar nu crezi ca OMV vinde benzina in Bulgaria mai ieftin decat o vinde in Romania? Vorbesc de OMV, nu de TVA si de accize in Bulgaria. Nu te-ai gandit o clipa ca diferenta este din accize si TVA?Numai de la TVA exista o diferenta de 3.33%. Asta inseamna in jur de 16 bani, daca calculam in lei, sau 4 eurocenti [am luat bezina 1.2 euro]

Mihai Marcu spunea...

petrolul este o marfa care costa la fel in lume. pretul este cel de pe bursa.

nu are rost sa ingheti pretul pana cand nu stii de ce creste. Inflatia nu se tine sub control cu preturi inghetate, nu a reusit NIMENI asta pana acum.

Logosfera.ro spunea...

"Nu am vazut o analiza clara din care sa reiasa cat din crestere se datoreaza cresterii pretului petrolului, cat se datoreaza cursului de schimb si cat se datoreaza cresterii marjelor de profit."
Ai uitat sa spui si cat se datoreaza faptului ca clientii suporta preturile marite. Cresterile mici ale producatorilor pur si simplu urmaresc testarea pietei. Cand se vor goli strazile de masini cu un singur pasager (adica soferul) si se vor inghesui oamenii in mijloacele de transport in comun sau cand se vor umple strazile de biciclete o sa mai scada preturile si la carburanti.

Mihai Marcu spunea...

in zona ingusta in care ma invart eu nu am vazut scaderea numarului de masini, ba mai mult de atat, aglomeratia pare mai mare ca de obicei.

oricum, americanii au o vorba "There is No Cure For High Prices Like High Prices". Imobiliarele au confirmat-o cu succes in Romania!

Anonim spunea...

"Foarte multi vor spune ca "da, dar mai mult de jumatate din pretul combustibililor sunt taxe si accize...de ce nu le scade Guvernul?". Este foarte simplu: PENTRU CA NU POATE".

Asta este buna. De cand se tine UE de proprile ei promisiuni si contracte? Exemplu mai bun ca crizele din Grecia, Irlanda, Portugalia nu exista. Aceste "bail out-uri" sunt ilegale sub regulile stabilite de tratatul de la Lisabona. Ca sa nu mai vorbim de pacturi de stabilitate cu maxim 3% deficit bugetar samd. Tratatele astea sunt un banc prost....sa fim noi singurii mai catolici ca papa si sa le luam ca litera de lege?

Si ce se intampla daca nu ne tinem de promisiunea de cresterea accizelor? Si numai asa "temproar", pentru ca avem o situatie de criza! Ne dau penalitati? Si ce daca nu platim penalitatiile alea? Ne dau afara din UE? Pai am fi niste eroi. Asta ar da un precedent ca sa fie dati si alti afara care nu isi respecta contractele. Pentru Grecia, Irlanda is Portugalia ar fi chiar indicat. Ar reveni la vechile monede pe care le-ar putea devaloriza, la fel cu salariile si in felul asta si-ar relansa competitivitatea.
Sa fim seriosi, ei au nevoie de noi ca sa ne imprumutam, statul roman ia credite enorme care nu se revad nicaieri in economie, si prin asta se mai continua un pic caritas-ul general.
Mai exista tari care nu sunt in EU si au cresteri economice de invidiat. Turcia si Elvetia imi vin instant in cap.
Dictatura birocratilor!

Florin spunea...

Nu inteleg comentariul care spunea ca pretul benzinei ar trebui sa fie pe la media din Europa, adica 1.2-1.3 lei. In prezent, pretul benzinei, 5.3 lei este 1.29 euro, deci in intervalul mediu european. Ca este benzina de vanzare si cu 6 lei, nu contest, dar de ce trebuie sa o cumpere cineva daca i se pare prea scumpa?

Cand am calculat ultima oara pretul benzinei romanesti m-am mirat si eu ca a ajuns peste 1.25, ma gandeam ca e mai scump ca in Ungaria si Austria, unde era 1.20 acum doi ani. Dar asta iarna am vazut ca in Ungaria si Austria pretul este de 1.35/l. Iar in Germania este de 1.45/l, chiar 1.5 pe autostrada.

Deci problema este a tuturor, iar profiturile mari apar doar la Petrom pentru ca extrage petrol, nu pentru ca ar avea marje mari din rafinare sau distributie. Subiectul redeventei Petrom este alt subiect.