sâmbătă, 11 septembrie 2010

Weekend Movie - Is a Flat Tax the Fairest Tax of All?

O dezbatere interesanta la CNBC daca impozitele progresive sunt corecte sau nu.



3 comentarii:

Alex Nicolin spunea...

Nu conteaza asa de mult daca se aplica o cota unica, un impozit progresiv, regresiv sau chiar un impozit fix (capitatie). Ceea ce conteaza cel mai mult este nivelul global al fiscalitatii, si, as adauga eu, numarul de impozit si efortul depus pentru plata acestora, pentru ca timpul inseamna bani.

Mihai Marcu spunea...

mda, o cota progresiva de 10 si 22% ar fi acceptabila in prima faza. Eventual inca o treapta mare pentru salariile uriase (urias nefiind 5000 ron/luna).

Alex Nicolin spunea...

Eu as fi de alta parere:

Cazuri concrete:

Cazul 1 [obtin venit, dar nu am proprietati asigurate]
a% impozit pe venit (salariu, dividende, chiriii, drepturi de autor etc.)

Cazul 2 [detin un imobil asigurat integral]
b% impozit pe proprietate, din valoarea integrala a cladirii, evaluata de un asigurator privat

Cazul 3 [detin un imobil asigurat in proportia x<1 si realizez un venit]
(1-x)*a% impozit pe venit
x*b% din valoare totala imobil

Cazul 4 [detin un imobil in comun cu inca n persoane, asigurat in proportia x si realizez un venit]
[1-x/(1+n)]*a% impozit pe venit
x/(1+n)*b% din valoare imobil

In plus se aplica un impozit de c%, simlar TVA, pentru anumite bunuri si servicii: alcool, tutun, cannabis, prostitutie si jocuri de noroc, supuse unei reglementari minime. Toate celelate bunuri sunt scutite de aceasta taxa.

Coeficientii tipici ar fi:
a=5, b=1, c=10

Toate terenurile (inclusiv cele construite) se impoziteaza cu o suma fixa d, platita anual, stabilita de autoritatile locale.

Nu se plateste impozit pe profit, cu exceptia cazului in care acesta este transferat ca dividende in afara tarii, cand se percepe tot a%.

Accesul pe drumurile municipale/regionale este asigurat in baza unor drepturi de tranzit temporate e pentru persoanele nerezidente. Drumurile nationale/autostrazile sunt private si functioneaza tot in baza unor drepturi de tranzit. Acestea, precum si cele pentru drumurile locale/regionale pot fi cumparate independent sau in bundle-uri de la retaileri specializati. Practic este ca si cum ai avea ROvigneta flexibila. Toate celelalte drumuri sunt private, iar accesul depinde de proprietar.

In detaliu:

Sistemul politic, administrativ si fiscal descentralizat, cu larga autonomie si responsabilitate locala/regionala. Impozitul pe imobile si cel pe terenuri merge, precumsi incasarile din 1/2 din drepturile de tranzit merg la autoritatile locale/regioanle, in timp ce impozitul pe venit, cel pe "vicii" si 1/2 in drepturile de tranzit merg la guvernul central.

Sistemul este astfel conceput incat evita dubla impunere fiscala si promoveaza concurenta fiscala intre municipalitati, intre regiuni, dar si intre acestea si guvernul central, astfel incat taxele sa fie mentinute la un nivel cat mai scazut pentru contribuabil. In acelasi timp responsabilitatea fiscala presupune obligativitatea depunerii demisiei in cazul inregistrarii de deficit in doi ani consecutivi si de datorii mai mari de 25% din incasarile anuale, pentru Guvern/guvernator&cabinet/primar.

Guvernul central intretine: Fortele Armate, Politia Federala, Curtea Suprema, Guvernul, Parlamentul.

Primaria/guvernul regional intretine: Politia Locala/Regionala, Tribunalul/Curtea de Apel, Primarie/Parlamentul Regional si drumurile municipale/regionale.

Toate celelate bunuri si servicii sunt produse in regim exclusiv privat.