marți, 7 septembrie 2010

Noua normalitate a sistemului bancar

Ce se intampla acum in sistemul bancar reprezinta mai mult decat simplele efecte ale unei ordonante de guvern. Regulile jocului s-au schimbat definitiv.
In plus, se dovedeste inca odata ca drepturile se castiga cu arma in mana, nu cu lacrimi in ochi.

Orice industrie trece prin patru faze - initiala, crestere, maturitate si declin. Pana in anul 2009, sistemul bancar a fost o industrie in crestere, unde efortul comercial s-a axat doar pe cota de piata. Datorita clientilor nesofisticati, cresterea exploziva a bancilor s-a facut fara a se acorda suficienta atentie calitatii creditelor, calitatii clientilor si costurilor interne. Sistemul bancar trebuie sa treaca in faza de maturitate, chiar daca unii se mai viseaza inca in vestul salbatic cand conta doar cresterea activelor.

Clientii sistemului bancar au fost maturizati fortat de criza iar sistemul nu a tinut pasul.
Modelul de business al bancilor s-a schimbat definitiv. Nimeni nu a intrebat marile case de muzica daca sunt de acord cu aparitia mp3. A fost o inovatie tehnologica care a distrus practic vechile modele de afaceri. Exact acelasi lucru intampla acum in sisteml bancar, iar cei care vor intelege primii asta vor castiga si cei mai multi clienti.

Noua ordonanta va creste concurenta in sistem; este loc in primul rand de eficientizare a comisioanelor, dar dobanzile nu vor scadea rapid. Vor exista banci care se vor impotrivi si vor incerca sa-si conserve vechile strategii si metode. Ca sa citez din clasici, "resistance is futile"! Bancile care se vor adapta primele vor lua si cei mai multi clienti, evitand dezastrul mediatic care deja capata amploare.