joi, 12 august 2010

Arierate (tehnic)

Avertisment :) - postul e tehnic si oarecum "nisat" pe un subiect ingust.

In practica exista doua metode practice prin care statul poate paraliza complet o companie - prin neplata la timp a facturilor (arierate) sau prin masuri fiscale brutale (blocari de conturi, sechestru). Azi vorbim despre arierate.

Guvernul are de platit bani catre agentii economici (TVA, alte rambursari de taxa, plata de facturi pentru servicii prestate statului). Neplata la timp a acestor bani creeaza blocaj economic in lant, in care cea mai slaba veriga (a se citi firma) cedeaza, de regula prin insolventa. Astfel, in mai 2010, conform declaratiilor ministrului finantelor arieratele erau de 1.7 miliarde lei, in crestere de la 1.5 miliarde lei la 31 decembrie 2009.

Pe termen scurt, reducerea arieratelor nu e in interesul guvernului. Reprezinta o sursa aproape gratuita de finantare, agentii economici nu pot pune presiuni altfel de legal; actiunile in justitie dureaza mult, timp in care agentul economic respectiv poate intra in insolventa.


Intr-o lume ideala, orice companie care ar avea facturi de incasat de la stat ar putea sa apeleze fara probleme la factoring. In Romania, astfel de instrumente sunt folosite in cazuri exceptionale.

Guvernul ar putea lua masuri mai drastice decat pansamentele administrative de pana acum:

1 - ar putea emite titluri / certificate de trezorerie (cu randament mai mic), stingand astfel arieratele; aceste titluri pot fi vandute apoi pe piata secundara.

2 - ar putea accepta ca orice titlu de valoare emis de statul roman sa fie mijloc de plata a taxelor si impozitelor.

Daca statul roman tot se imprumuta pentru plata pensiilor si salariilor, ar putea la fel de bine sa se imprumute si pentru plata arieratelor. Operatiunile punctuale de reducere a arieratelor nu vor rezolva problema, deoarece aceste arierate vor reapare : vor fi din nou campanii electorale, va fi din nou nevoie de bani la buget iar tentatia utilizarii arieratelor nu se va opri.

Prin "monetizarea" arieratelor direct in datoria publica, cu sau fara discount, guvernul s-ar obliga sa fie disciplinat in ceea ce priveste platile catre agentii economici. Avand in vedere nivelul extins al evaziunii economice, cand nici agentii economici nu-si platesc darile catre stat, "cineva" de sus ar putea considera ca mentinerea arieratelor echilibreaza situatia; doar ca arieratele omoara agenti economici corecti, in timp ce evaziunea ii tine in viata pe cei incorecti; nu stiu ce guvern si-ar dori acest gen de selectie adversa.

4 comentarii:

Anonim spunea...

"Daca statul roman tot se imprumuta pentru plata pensiilor si salariilor, ar putea la fel de bine sa se imprumute si pentru plata arieratelor."
Pensionarii si bugetarii voteaza. Firmele (clasa de mijloc) nu.
Pensionarii si bugetarii sunt multi. Firmele (clasa de mijloc) sunt nesemnificativi.

"...nu stiu ce guvern si-ar dori acest gen de selectie adversa. "
Al nostru.
Firmele "baietilor destepti" cotizeaza "unde trebuie".

Anonim spunea...

De acord ca este una din marile probleme ale Romaniei. Cateva comentarii:

- totusi cate firme au intrat in insolventa datorita neincasarii arieratelor, in presa n-am citit de nici una, toate firmele mari care au intrat in insolventa aveau datorii la banci si furnizori?

- ar trebui ca deficitul bugetar sa nu fie calculat pe cash flow ci pe contul de profit si pierdere. Astazi fiind calculat pe cash flow, prin arierate statul isi "respecta" obligatiile fata de FMI dar blocheaza economia, respectiv isi da cu stangul in dreptul. Arieratele sunt la indemana pentru asta si sunt totdeauna folosite

- arieratele cresc coruptia, sunt convins ca se dau bani pentru prioritizarea platilor catre un furnizor sau altul.

- Statul roman se dovedeste inca o data un client foarte prost, lucrez in consultanta si am lucrat cu statul in trecut, sper sa nu o mai fac niciodata, incerc sa-mi conving sefii sa nu participam la nici o licitatie pentru ca:
1. pretul este mai mic decat pentru un client privat
2. trebuie data spaga
3. trebuie "driblata" legea pentru a mari ulterior pretul contractului
4. trebuie din nou spaga pentru pct 3
5. angajatii de stat nu colaboreaza cu consultantii si nu-si respecta atribtuiile de serviciu
6. un proiect de 9 luni dureaza 4 ani
7. la sfarsit statul nu-si plateste datoriile decat dupa inca noua luni
8. ... si dupa inca o spaga
9. dupa inca un an primesti somatie la DNA sa dai explicatii in scris unor necunoscatori cum ti-ai facut meseria

alt anonim spunea...

pai mai anonim nr 2 spui tu aici"9. dupa inca un an primesti somatie la DNA sa dai explicatii in scris unor necunoscatori cum ti-ai facut meseria". pai meseria ta este sa dai spaga? in cazul asta vizita necunoscatorilor dna este indreptatita. dupa cum spui se poate trai si chiar insisti sa nu participati la licitatii cu statul.

Mihai Marcu spunea...

asta e, lucratul cu bani publici aduce riscuri.

daca datoria comerciala a statului ar fi transformata in instrumente de valoare, transformarea ei in bani ar fi deja supusa unor reguli clare.