vineri, 15 ianuarie 2010

Poluatorii economici

Daca vedem economia ca un ecosistem, atunci in Romania exista niste poluatori majoratori- fiscalitatea si justitia. Astazi vom vorbi doar despre fiscalitate.


Pentru cel putin 15 ani fiscalitatea romaneasca a sugrumat economia. Nu prin nivelul prea mare ci prin prostie si adeseori nedreptate. Daca nu ar fi existat intrarea in UE, inca am fi fost in lanturile imbecilitatilor legiferate din Ministerul Finantelor.

Economia romaneasca actuala nu mai este ce-a fost in 1989 - suntem o tara care a trecut cu greu de limita subdezvoltarii, iar industriile care au prosperat in acest moment sunt cele care au nevoie intensiva de forta munca si de costuri mici. In Romania nu se fac profituri ci se transfera profituri.

Structura fortei de munca s-a schimbat. In 1989 nu erau decat angajati la stat, in 2009 exista zeci de alternative la taxarea aberanta a muncii.

De ce este rudimentar sistemul de taxare romanesc? Iata cateva motive:

1 - nu exista competenta tehnica de a se verifica tranzactii complexe. In schimb, abuzul de putere al inspectorilor fiscali este principala metoda de convingere. Exemplu: nu se pot verifica preturile de transfer.

2 - nu exista competenta tehnica de a intelege si a negocia oficial cu firmele nivele acceptabile de cheltuieli deductibile.

3 - taxarea castigurilor de capital si a proprietatilor este profund dezechilibrata - din cauza impozitelor pe cladiri uriase aplicate persoanelor juridice, inchirierea complet legala de imobile in Romania este inca o afacere de nisa sau practica la limita legalitatii.

4 - birocratia uriasa. In administratiile financiare nu exista back-office si front-office. Depunerea unei declaratii este un exercitiu de stat la cozi; platile si declaratiile online sunt inca de domeniul fantasticului.

Acest post a fost inspirat de tristele dezbateri despre buget. Principala problema a fiscalitatii romanesti este ca e nedreapta si inadecvata stadiului economic in care ne aflam. Contribuabilii platesc impozite nordice, in cele mai grele conditii posibile si primesc in schimb dulcele sictir balcanic. Nu, multumesc!

13 comentarii:

Stefan A. spunea...

Noi , pentru o buna perioada de timp , am apelat la aceiasi experti de la ASE cu diploma obtinuta inainte de 1989.
Asa cum dupa intrarea in NATO am descoperit ca masa aia de ofiteri , (de toate gradele)era cam depasita profesional .
Ce occidentalii au cultivat in zeci de ani , profesionalitatea care se traduce in eficienta si adevarata specializare (inclusiv in contrastarea evaziunii internationale ), la noi este in fasa .
Nu exista nici vointa politica de a schimba situatia (chestie de fotolii, putere, pcr).
Un singur exemplu simplu . Ce ar fi daca romanul ar avea posibilitatea sa platesaca taxele , impozitele prin internet , banca , oficiu postal ? Adica cum fac eu de mai bine de 10 ani in occident .
Cit despre buget , daca toate discutile se reduc la asigurarea platii pensilor si a salarilor bugetarilor, distanta cu restul lumii este abisala . Din toate punctele de vedere.

Ionut spunea...

Platile si declaratiile online nu sint de domeniul fantasticului din moment ce se pot face. Pentru declaratii e adevarat ca iti trebuie semnatura electronica. Din cite am inteles costa 75-100 euro (nu sint sigur) pentru primul an, undeva pe la jumatate pentru prelungire. Pentru o firma la 10 euro pe luna cred ca se merita. Doar doritori sa fie.
Pentru plati e suficient internet-banking, la orice banca.
Deci, Mihai si Stefan - lucrul asta simplu s-a facut. Ne ramine sa-l si folosim/popularizam.

Stefan A. spunea...

Ionut , eu nu platesc nimic in plus pentru a plati taxele si impozitele prin internet. In plus , pot controla prin internet si toate platile facute , inclusiv CAS.Gratis si cu sisteme de siguranta eficiente.
Inclusiv cu internet banking nu am comisioane . Cine nu are acces la internet , prezinta formulare tipizate in banca sau la oficiul postal si ecestea fac platile pe contul contribuabilului ! Comision =0.
E drept ca a trebuit o lege care sa oblige toti contribuabili sa foloseasca forme electronice de plata .
Este primitiv sa vezi persoane care se inghesuie si fac coada sa plateasca "darile ". Informatica este si in Romania , trebuie doar raspindita !
Primul pas spre simplificare si eficienta este mai dificil !

Ionut spunea...

Stefan,
costurile pentru internet banking sint extrem de reduse. Eu am doua. Platesc in jur de 5 euro costuri de intretinere pe luna. Nu am mai platit o factura la ghiseu de mai bine de 3 ani,se platesc singure prin direct banking. Impozitele mi le platesc la administratia financiara, desi am cont pentru plata online si acolo. Tocmai mi-am inmatriculat o masina: cu tot cu hirtogaraie (adica o cerere) si inregistrare in baza de date, plus plata impozitului aferent a durat fix 30 de minute. Erau 6 birouri front-office, bon de ordine.
Bun. Stiu ca nu e peste tot la fel. Vreau doar sa spun ca sint locuri unde s-au schimbat multe. Cred ca e mai eficient asa: sa spun bai, acolo e ok, hai sa vedem de ce e ok si sa facem peste tot.

Pe de alta parte stiu ca e greu. La ultima vizita la administratia financiara vreo 20 de pensionari erau la coada la plata la impozite. Oricit am vorbi de conturi bancare exista o buna parte de populatie care va avea impresia tot timpul ca cineva va fugi cu banii lor. Asta e, aici nu avem ce face.
Pentru ceilalti e bine de stiut ca se poate si altfel decit stind la coada.

Costul de 75-100 de euro e pentru semnatura electronica. E necesara pentru depunerea declaratiilor, nu pentru plati.

Rumburak spunea...

Voi traiti intr-o Romanie paralela.

Explica-mi te rog cum depui tu online declaratia lunara la ANOFM, fie si cu certificatul ala de cat zici tu ca costa cat o costa. Fiindca TREBUIE sa depui declaratia SI pe HARTIE, STAMPILATA SI SEMNATA in termen de doua spatamani de la completarea ei online. Adica au dublat sistemul de depunere, nicidecum nu l-au simplificat.

Sau explica-mi de ce trebuie sa dau 75 euro/an pentru un certificat aferent depunerii unei declaratii (comision ITM) cuprinzand sume totale de 48 RON/an.

Si mai explica-mi cum as putea eu sa nu mai bat drumul pana la primarie an de an sa le aduc aminte ca amenzile de circulatie din ultimii cinci ani le-am platit deja si nu e cazul sa mi le puna la impozit de fiecare data. Te invit sa platesti online la primaria sectorului 2 sa vezi ce se intampla.

Bine, mai am exemple si pentru celelalte cateva zeci de declaratii dar ma opresc aici. Un exemplu funny a fost cu o declaratie Intrastat - dupa depunerea ONLINE, doamna de acolo a sunat ca ar vrea copii dupa toate facturile (vreo 14.000 de facturi) sa le verifice ca ea are impresia ca declaratia nu a fost completata corect.

Stefan A. spunea...

Rumburak, scuze , eu traiesc in Italia si descriam modul de a plati taxe , impozite , inclusiv amenzi , de aici . Tot aici , posta este si banca , are filiale in toate comunele italiane .In fiecare comuna gasesti o filiala a unei banci .
Si aici birocratia este mare dar au facut pasi enormi in a simplifica sistemul contribuabil - stat.

Ionut spunea...

Rumburak - ma interesez in legatura cu declaratia pentru ANOFM. Nu stiu. Cum adica trebuie depusa si pe hirtie?

Despre amenzile de circulatie - nu stiu. Nu mi s-a intimplat. Ultimele le-am platit la ghiseul.ro si imi apar ca platite; probabil ce s-a intimplat a fost pentru ca nu ai trimis dovada platii si aia te-au trimis datornic. E adevarat ca nu am tangenta cu primaria sectorului 2. Am in schimb un prieten care are. Stiu ca a intrebat la administratia financiara de plati pe internet si i s-a spus ca asa ceva nu se exista; chiar daca pe site scrie ca se exista. Se poate si asa, n-am spus ca peste tot e bine.
So, nu traiesc intr-o Romanie paralela :) ci la maxim 10 km de tine.

Mihai Marcu spunea...

ionut - chestia cu declaratiile online este o problema

1 - se pot depune online relativ usor doar de marii contribuabili.

2 - restul trebuie sa cumpere certificate digitale (destul de scumpe) de la 3 firme (una dintre ele de baieti destepti)

3 - declaratia 394 (aia cu amenzi de 12.000 ron pentru nedepunere) nu se poate depune online

4 - plata online a impozitului pe pfa nu functioneaza, desi ei iti trimit dovada platii semnata;

5 - SEN pentru contribuabilii mici nu functioneaza. Comunicatele de presa de la ASSI sunt niste minciuni sfruntate.

Chestiile cu platile si depunerile online nu functioneaza corect exact pentru contribuabilii mici.

Ionut spunea...

Mihai - nu inteleg.

MIA spunea...

>Economia romaneasca actuala nu mai este ce-a fost in 1989 - suntem o tara care a trecut cu greu de limita subdezvoltarii{...}

As zice ca asta e in buna masura un wishfull thinking ... multe zone din tara s-au dezindustrializat cvasi-complet dupa 1989 ( inclusiv au disparut industrii si companii cu sanse bunicele de dezvoltare dar sabotate/capusate de "baietii destepti" ... :( ) si au ca singura alternativa ... la actuala subdezvoltare doar sub-popularea cu expedierea in Italia, Spania etc. a fortei de munca de pe zona ... :(

Liviu Sav spunea...

Este primul post pe care ti-l citesc si mi-a placut foarte mult. Fiscalitatea din Romania este o zona in care nu am gasit niciodata o logica, iar aspectele punctate de tine sunt, probabil, cele mai importante probleme ale sistemului fiscal romanesc.

Voi reveni si cu alte comentarii...

ghid-it spunea...

Poluatorii economici sunt cei traditionali, de care nu se aude vorbind la televizor, pe care nu-i condamna nimeni. Cei care fac aranjamente cu statul, astfel incat 'baietii buni' sa isi poata trage pe turta lor bani grei, pe care in final tot gloata ii plateste. Si nu vad sa se schimbe asta prea curand. Sunt o multime de bani de tras: din contracte aiurea, din posturi pe care trebuie sa stea tot felul de rude/pile pe care nu le prea vezi muncind, de posturi de directori cu salarii nesimtite si nemeritate, s.a.m.d.

Pentru ca se poate. In Romania acest lucru se pare ca e un modus vivendi, ca sa poti avea 'succes'. Cel mai tragic este ca cei mai multi dintre noi suntem invatati sa ii respectam pe cei din jur, si sa fim 'linistiti'. Ceilalti probabil ca fac ceea ce s-ar numi 'adaptare la conditii'.

@Stefan A.: Primul pas spre simplificare si eficienta este mai dificil
Treaba sta in felul urmator: nici un for competent din Romania nu are de gand sa faca doua lucruri: 1. sa investeasca in educarea oamenilor, pentru a-i face mai eficienti; 2. Sa trimita in somaj/conversie prfesionala toata masa de personal care ar ramane fara obiectul muncii.

Ionut spunea...

Mihai, nu m-ai lamurit cu cele 5 puncte. So, de la 1 inteleg ca se pot pune declaratii online. De la 2 ca trebuie certificatul digital, adica ce spuneam si eu; pentru o firma mica/medie mie nu mi se pare mult 10 euro pe luna in primul an. Certificatul digital il cumperi de la una din cele 3 firme; daca UTI e de baieti destepti, il iei de la celelalte.
De la 3 inteleg ca nu se poate depune declaratia 394. Asta nu inseamna ca nu se pot depune si ca ne-am plasa in domeniul fantasticului.
La 4: daca iti trimit dovada electronica a platii inseamna ca functioneaza. Ultima amenda am platit-o in martie si la fisc s-a inregistrat in mai, se poate sa existe un decalaj in timp.
Pentru 5: Nu stiu. Pe site-ul ANAF, spre exemplu, contribuabilii mari numai sint trimisi pe e-guvernare.ro.

Ce nu e corect in ce spun eu?