joi, 13 august 2009

PIB-ul pe trimestrul 2 2009

Conform datelor initiale de la statistica, PIB-ul s-a redus in trimestrul 2 2009 cu 8.8% fata de anul trecut.



Economia nu a avut o aterizare dura, ci s-a prabusit de la +9.3% in 2008 la -8.8% in 2009; deci nici pe departe aterizarea lina pe care o auzeam la inceputul acestui an.

Tiparnita BNR si recesiunea foarte lenta a sectorului public au salvat aparentele; scaderea de -8.8% putea fi si mai mare daca sectorul guvernamental nu ar fi primit 30 mld RON imprumut.

8 comentarii:

Ionut spunea...

Datele astea masoara aterizarea:
1,7 -> -0,1 -> -2,8 -> -4,6 -> -1,2
+9.3 vs -8.8 ne spune ca avionul s-a inaltat la un moment dat iar acum aterizeaza, nu si cum si nici in ce punct al procesului sintem.
Sectorul public a salvat aparentele si o sa impiedice mai tirziu decolarea; asta e calea aleasa, pe ea trebuie sa se mearga.

Mihai Marcu spunea...

hard landing-ul e clar, pentru ca nu s-a evitat recesiunea.

e cazul pentru corectii rapide, altfel o sa ajungem ca portugalia.

Ionut spunea...

Mihai: adica recesiune inseanma automat hard-landing? Eu cred ca trebuie luati mai multi factori in vedere.
Uite tabloul aici.

Mihai Marcu spunea...

in cazul romaniei, eu zic da.

daca reuseau sa reduca cresterea economica la + sau - 1% yoy mai ziceam.

Ionut spunea...

ne-a placut +9.3, tre' sa ne placa si -8.8 :) . daca reuseau sa opreasca la -1% atunci erau feti-frumosi, dar acum discutam de deficite (bugetar + de cont curent) si nu de PIB. Principiul vaselor comunicante functioneaza. Eu zic ca se aseaza totul ;). Cu putin noroc se vor aseza mai bine (asta ramine sigur de vazut).

Anonim spunea...

+9.3 pe 2008, presupun ca fata de 2007,
-8.8 pe 2009 fata de 2008 => suntem in prezent ~ aproximativ nivelul anului 2007 ?

MIA spunea...

Da - practic anul acesta am asistat ( inca ) doar la o corectie a euforiei cvasi-iresponsabile de anul trecut ... ;)

Mihai Marcu spunea...

cred ca suntem ceva mai jos.

2008 s-a pierdut total. 365 de zile irosite, din care tot ce-a mai ramas este deficitul bugetar, o orgie de credite (in curand restante) in euro, si o groaza de masini in lizing sufocand infrastructura subdezvoltata.