luni, 24 august 2009

De ce voi miza in continuare pe euro

Citim in presa de azi rapoarte ale Deutsche Bank si diversi analisti care prevestesc "toamna leului". Nu zic ca nu au dreptate, dar personal nu voi miza pe leu.

Voi miza pe leu atunci cand si guvernul roman va miza pe leu. Voi miza pe leu atunci cand accizele nu vor mai depinde de cursul euro de la 1 octombrie, atunci cand programul "Prima Casa" va fi exprimat in lei, atunci cand grila de impozit (forfetar) va fi exprimata in lei.

Voi miza pe leu atunci cand guvernul roman nu va mai avea deficite bugetare uriase finantate de BNR prin emisiune monetara. Voi miza pe leu atunci cand rata inflatiei va fi sub 4% timp de cativa ani consecutiv; voi miza pe leu atunci cand cursul de schimb eur/ron va depinde si de altceva decat de BNR.

Voi miza pe leu atunci cand in perioadele de crestere economica nu vom mai avea uriasele deficite de cont curent de pana acum iar datoriile agentilor privati nu vor mai fi exprimate preponderent in euro.

Pana atunci mai e treaba de facut.

45 de comentarii:

dcg spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
dcg spunea...

Un articol scurt si la obiect. Adevarurile sunt aproape intotdeauna simple si la vedere. ;-)

Anonim spunea...

Doar o parere de novice.
Cand guvernul se imprumuta in draci ( in euro )ca sa platesca salariile in lei ale bugetarilor, si el este interesat ca acest curs sa fie cat mai ridicat.
Cand in tara aceasta nu se mai produce fizic mai nimic, totul importandu-se, iar romanul cumpara in continuare peste puterile lui de consum, de parca nu ar fi nici un fel de criza, ...
Concluzia este una singura !
Contati pe ce ... credeti !

Anonim spunea...

Eu voi miza pe lira sterlina - ca ma mut in UK!

Anonim spunea...

fff pertinent si la obiect comentariul
o singura observatie
vrand nevrand in 2015 vom adopta euro
si atunci cand mai mizam pe leu?


un dealer de fx care inca mizeaza pe leu desi fundamental nu am de ce, doar ca bnr vegheaza inca

alex@formidabilii.org spunea...

pt anonim (dealer fx): estimativ cat la suta din tranzactiile dvs sunt hedge-uri pentru acoperirea riscului valutar (exportatori, importatori, companii care lucreaza cu diferite valute) si cat la suta sunt speculatii valutare ale bancilor si fondurilor de investitii? multumesc

pt anonim (care se muta in uk): ai grija la lira sterlina, e o moneda destul de volatila. eu azi as paria impotriva lirei sterline.

Anonim spunea...

@alex
10% economie reala
90% restul
O ratie normala

Anonim spunea...

ROVINIETA se plateste in EURO
VODAFONE, etc. se platesc in EURO
MASINILE .....
ACCIZE ...
ETC. .....
ROMANIA nu a adoptat EURO
imi spune si mie cineva in ce tara traim?

alex@formidabilii.org spunea...

@anonim (fx): atunci ti se pare normal ca BNR sa intervina din cand in cand? :)

igs spunea...

Mihai, nu e clar daca vei miza pe leu cand vor fi indeplinite toate aceste conditii sau numai una dintre ele.
Daca e valabila ultima varianta, atunci e momentul sa treci pe la casa de schimb, impozitul minim (sau forfetarul cum ii spui tu) e in lei, conform art. 18. alin. (3) din Codul fiscal :)

Mihai Marcu spunea...

salut igs,

prima data cand s-a supus discutiei publice grila de forfetar era in euro, cifra minima discutata fiind de 500 de euro. sunt de acord ca acum in codul fiscal grila de forfetar se publica in lei, dar cifra de fapt euro multiplicat cu un curs de schimb.

exemplu: http://www.mondonews.ro/Impozit-forfetar-de-500-euro-pentru-firmele-cu-afaceri-de-pana-la-12000-euro+id-8949.html

Anonim spunea...

@alex
bnr monitorizeaza fluxurile si pozitiile astea zilnic. daca simte un push semnificativ (sa zicem spre depreciere) cu originea in partea speculativa a pietei, probabil ca ar decide sa intervina.
Dar nu stie nimeni nimic concret, doar ca BNR vegheaza si e permanent la curent cu tot ce misca pe piata valutara.

Anonim spunea...

Ca preturile la (unele) masini sunt fixate in Euro este (oarecum) de inteles. Ce nu este de inteles este de ce DACIA costa...in Euro?
De altfel, faptul ca populatia utilizeaza un "euro" (de fapt el este fictiv si nu real!) dovedeste de cata "incredere" se bucura moneda noastra nationala in ochii cetatenilor.

Anonim spunea...

Eu zic sa mizezi pe euro sau pe ce vrei tu dar nu uita ca rata de schimb valutar este direct proportionala cu toti factori enumerati de tine doar din punct de vedere teoretic iar eu cred ca practic rata de schimb EURO/RON este mult mai mult influentata in momentul de fata de firmele din strainatate care decid sa investeasca in Romania (deci sa vanda euro ca sa cumpere lei ceea ce duce la intarirea leului) sau sa scoata capital din firmele deja existente aici (din cauza ca le e frica de criza mondiala, de actiunile guvernului etc.).
Cu alte cuvinte daca maine ma duc si imi scot 10 miliarde de EURO din seif si cumpar de toti bani lei poate o sa duc cursul la 3.5.

Anonim spunea...

Mai am ceva de adaugat... Eu lucrez pentru o firma din strainatate si primesc numerar direct in EURO si de cand era euro 3.9 - 4 RON am schimbat euro si i-am depus in RON la banca cu o dobanda si de 17%. De atunci a trecut un an si pot spune ca am beneficiat de o dobanda medie de cam 15-16 % iar euro a crescut de la 3.9 la 4.2 deci cam cu 7%. Tinand cont ca la euro dobanda maxima la banca era de cam 6-8% rezulta ca tot mai avantajos a fost in RON.
Daca as lua in calcul ultimele 6 luni cand cursul de schimb a fost foarte stabil nici nu are rost sa mai dau cifre pentru ca e clar ca RON-ul a fost in avantaj clar.

AristotelCostel spunea...

O sa ne asumam riscurile ca ultimul anonim sa schimbe 10 miliarde de Euro. Pe de o parte stiu ca banii mei pot fi cheltuiti oriunde in UE, dar risc sa nu am emotii la fiecare vizita a FMI, risc sa ma doara in fund de declaratiile lui BOCSESCU, risc sa nu-mi pese de 16% castigati nominal... dupa o depreciere de mai mult de 20%, risc sa nu ma intereseze ce fac concetatenii mei in luna Octombrie sau Noiembrie si risc sa pierd noul boom economic din Romania.:)

Anonim spunea...

Ai uitat ca Euro acum un an era sub 3.6 lei. Deci cresterea a fost de la 3.6 la 4.3, acum e 4.22. Leul a fost ok cat timp dobanda a fost mare...acum vine perioada euro.

Anonim spunea...

fac pariu pe viata mea ca euro nu a sa fie niciodata sub 4 ron.cred ca Deutsche Bank are vreun interes cu BNR-ul...

Anonim spunea...

"Ai uitat ca Euro acum un an era sub 3.6 lei. Deci cresterea a fost de la 3.6 la 4.3, acum e 4.22. Leul a fost ok cat timp dobanda a fost mare...acum vine perioada euro."
Da ai dreptate. Trebuie sa rectific si in loc de un an sa luam doar ultimele 9 luni in considerare(adevarul e ca primul salar in EURO l-am primit la sfarsitul lunii octombrie). Oricum eu consider ca nu a fost o pierdere pentru cei care au tinut banii in RON(cu conditia sa fi fost in depozite bancare).
Pentru AristotelCostel iti doresc atunci sa mergi sa cheltui banii numai in strainatate pentru ca din cate stii si tu in Romania nu prea poti inca sa cumperi nimic cu EURO direct.
Cred ca autorul a uitat sa mentioneze inca un aspect si anume pierderea suferita la schimbul RON-EURO-RON deoarece in Romania salariile sunt explicit in RON si si majoritatea afacerilor se desfasoara in RON. Deci la acest schimb se mai pierde cam 1-2%.

Anonim spunea...

"fac pariu pe viata mea ca euro nu a sa fie niciodata sub 4 ron.cred ca Deutsche Bank are vreun interes cu BNR-ul..."
Si eu fac pariu ca nu o sa urce peste 4.5 in urmatorul an :).

Anonim spunea...

@ Anonimul care a castigat la dobanda

Oricine face un calcul simplu poate vedea ca te poti arde daca faci ceea ce ai facut tu.

Practic, pentru a fi sigur ca nu te frigi, trebuie sa se intruneasca conditiile pe care chiar tu le mentionezi:
- dobanda de aproape trei ori mai mare la RON decat la EUR
- o devalorizare de cel mult 8%

Sincer, ma indoiesc ca genul asta de context se va mentine. Foamea de lei a bancilor a fost oarecum linistita (si dobanzile au fost reduse deja); iar in ceea ce priveste raportul eur-ron... eh, ramane de vazut. In concluzie: ai castigat ceva mizand pe ron in ultimele 9 luni. S-ar putea sa se intample la fel in continuare. Sau NU. Daca as fi in locul tau, as cauta sa imi schimb banii in euro, ca sa marchez "profitul".

Ionut spunea...

lol
E clar, vei miza pe leu cind Romania va trece la euro.

Anonim spunea...

Am castigat mult mai mult mizand pe leu deoarece asa cum am spus am prins o dobanda la SanPaolo de 17% pentru certificate de depozite iar dobanda se dadea anticipat deci puteai sa iei dobanda dobanzii ceea ce inseamna 17% + 2.89% (am calculat 17% din 17%) deci dobanda reala a fost de aproape 20%. Crede-ma ca am castigat mult mai bine decat as fi castigat pe EURO.
La ora actuala e adevarat ca dobanzile la depozite in lei sunt undeva la 10-12% dar si cursul a fost foarte stabil in ultimele 3-5 luni asa ca tot a fost mai rentabil decat in EURO :).
P.S. Numele meu e Calin.

Mihai Marcu spunea...

@ionut.

poate o sa mizez pe leu cand intra in romania in erm II.

Ionut spunea...

Mihai, pai asta spuneam, pentru ca odata cu intrarea in erm II zilele leului sint numarate si rata de schimb "fixata".

AristotelCostel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
alex@formidabilii.org spunea...

MihaiMarcu: depinde ce inseamna sa mizezi pe leu. Daca ai bani, a miza pe leu inseamna a folosi produse bancare (depozite) bazate pe leu. Daca nu ai bani, inseamna a luat credit in lei.

Eu cred ca poate nr celor care vor miza pe depozite in lei va scadea, insa odata cu scaderea dobanzilor leul va deveni mai interesant pentru creditare. In momentul in care ai credite in lei, deja toate calculatiile de costuri (ca firma) le faci in lei.

Eu cred ca faci o mica greseala legand Romania de cursul EUR/RON. Ai fi surprins cat de mult depinde inca Romania de USD/RON.

Mihai Marcu spunea...

@ ionut - pana in erm mai avem. 5, 6 ani poate mai mult. Daca Romania va ajunge acolo incat sa intre in zona euro, atunci economia din spatele leului va arata altfel.

@alex - in afara de pretul petrolului/gaze ce mai este atat de important in usd?

Anonim spunea...

@AristotelCostel nu pacalesc pe nimeni si nu vreau sa manipulez pe nimeni ca nu am nimic de pierdut si nici de castigat daca tu sau altii mizati pe EURO sau RON. Eu am expus aici exact parerea mea si niste cifre exacte aferente la cum am procedat eu.
Certificatele de depozit sunt pe 3,6,12 luni. E drept ca daca vrei sa le lichidezi inainte de termen nu mai primesti mare lucru. Tocmai de aceea sunt numite "certificate de depozit" deoarece sunt destinate celor care vor sa depoziteze bani si nu se gandesc ca vor vrea sa le desfinteze inainte de termen.
Poate imi dai si nu niste cifre comparative si cum ai castigat tu mizand pe EURO?
Acum cativa ani cand era EURO 4.2 si a cazut la 3.2 cum a fost? Te-a durut un pic?
Parerea mea este urmatoarea: Oamenii de rand din Romania castiga in lei. Tocmai ideea de a investi in EURO inseamna speculatie. De ce? Daca depozitezi banii in RON sigur dobanda acopera rata inflatiei iar daca EURO scade sau creste preturile nu cresc instant si nici direct proportional (parerea mea).
Calin.

alex@formidabilii.org spunea...

@AristotelCostel: De ce te uiti mereu la cei care au bani si nu stiu ce sa faca cu ei (EUR sau RON)?

Discuta si cazul celor care s-au imprumutat anul trecut in RON la dobanda de 11-12% (cu o crestere in Q4 2008 la 17% si acum undeva la 15%), iar leul s-a devalorizat cu 20% fata de EUR. Eu cred ca e bine sa ai acum un credit deja aprobat in RON (si ca firma si ca pers fizica).

alex@formidabilii.org spunea...

Mihai Marcu: nu numai petrolul si gazele, dar toate importurile de materii prime din CSI/Turcia/Orientul Mijlociu.

Sa zicem otelul. Chiar si pretul fierului vechi exportat din Romania e tot in USD.

AristotelCostel spunea...

@alex

Creditacii in lei plang cel mai tare la restante. Isarescu si bancherii au dat in ei de i-a luat naiba.

Ce inseamna au bani si nu stiu ce sa faca cu ei? Multi "emobiliari" s-au descurcat de minune, in loc de euro sau lei, au caramizi si datorii.

Eu cred ca generalizati cu usurinta, comparati elemente relative. Poate o firma imprumutata in lei o duce "mai bine", practic "economia" o sufoca, iar in cazul persoanelor fizice imprumutate in Romania, nu mai e nevoie sa specifici moneda.

alex@formidabilii.org spunea...

@AristotelCostel: eu pot sa vorbesc in cazul meu- cu credit in lei. Relativ vorbind, a fost mai greu din octombrie pana in decembrie (cursul era prost si dobanda mare), dupa aia cursul a luat-o razna si a venit o gura de oxigen iar acum dobanzile scad si cursul e inca mare.

http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/dobanzile-pe-interbancar-scad-abrupt-spre-5-pe-an-4794610/

Bancile sunt cele care omoara creditele in lei. Dobanda BNR e 8.5%, ROBOR e undeva la 9% (parca) dar bancile ofera credite in lei (unde nu exista componenta de risc extern etc) la 15-16%. Ma intreb ce vor face cu leii cand nici statul nu o sa se mai imprumute la asa dobanzi (azi am itneles ca statul a refuzat toate ofertele de achizitionare cert trezorerie la dobanda de 10.25%).

AristotelCostel spunea...

@Calin

Prosteala speculativa din Romania era prea obscena, si n-as fi avut de ce sa ma protejez intre 2004-2007. Toate monedele din Estul si Centrul Europei s-au apreciat.

1. Romania si Ungaria au curs flotant controlat cu presiuni uriase din partea populatiilor pacalite de Isarescu si omologul maghiar.

2. Romania si Bulgaria au o intarziere sistemica fata de tarile baltice.

3. Pe langa prosteala politica nationala si riscurile aferente, acordul FMI-Letonia are o importanta uriasa in cursul leu-euro si, nu in ultimul rand, evolutia Ucrainei si alte jucareli rusesti prin zona reprezinta doar "mici" detalii peste care prefer sa sar.

P.S. Misiu Rupi daca euro ajunge 3 lei... as fi condamnat sa plec din tara.:) La 5-6 lei pentru un Euro m-as mai gandi.

Anonim spunea...

@AristotelCostel Tot nu mi-ai dat niste date exacte (cifre, calcule matematice) din care sa rezulte ca in ultimele 6 luni hai sa zicem 1 an tu ai iesit in castig ca ai stocat banii in EURO si nu in RON.
Sper ca nu postezi aici toata ziua doar vorbe goale fara acoperire :).
Calin.

AristotelCostel spunea...

Calin

Din moment ce am venituri in lei ... oi fi castigat superenorm. Din Septembrie 2008 si pana in iunie-august 2009 am avut randamente senzationale pe leii castigati.:)

Si risc si dobanda mica mi se pare cam nepotrivit.

Nu recomand euro pentru castig si nici leu pentru pierderi.

Dobanda de 8-10% + inflatie 5-6%+corectie iminenta dupa alegeri vs. 4-5% + deflatie 0,5%... libertate bonus.

La Sao Paolo nu mi-as pune nici mana pe cleanta daramite banii.

alex@formidabilii.org spunea...

Calin/AC, cearta voastra e non-sens.

Si cine a avut EURO si cine a avut RON a castigat in ultimele 8 luni. Si dobanda la EUR si cea la RON au fost semnificativ peste rata inflatiei, asa ca acum iti poti cumpara mai multe bunuri cu banii pe care i-ai avut anul trecut si i-ai tinut in banca.

AristotelCostel spunea...

AristotelCostel 11 ianuarie 2009 20:30

Trendul e clar, dar 12 ianuarie 2009 nu e ultima şansă de a cumpăra Euro cu 4,3 lei.

Anonim spunea...

Vreau sa scriu concluzia mea. Asa cum zicea Alex si cei care au mizat pe EURO si cei care au mizat pe RON (ma refer strict la depozite) in ultimul an au avut de castigat. Personal (si dupa calculele mele) pe perioada noiembrie 2008 - iunie 2009 castigul mai mare a fost pe RON. In schimb pe perioada august 2008 - decembrie 2008 castigul a fost mai mare pe EURO. Deci ar trebui sa dai ca si cifre diferenta de inflatie la EURO si la RON.
Calin.
Lui @AristotelCostel as vrea sa-i atrag atentia ca inflatie exista si pentru EURO (in zona EURO) chiar daca e mai mica decat inflatia din Romania.

alex@formidabilii.org spunea...

Calin, toti cei care au avut bani de tinut in banca au castigat in ultimul an. Dobanzile toate au fost peste inflatie (la orice valuta) si castigul a fost mare.

Nu stiu daca pe RON castigul a fost mai mare, dupa parerea mea a fost cam acelasi si la leu si la euro. Diferentele sunt nesemnificative- poate 1-2% si in cazul schimburilor repetate RON-EUR s-a pierdut in comisioane de schimb etc. Cred ca cel mai bine a fost sa faci depozit in moneda pe care ai avut-o disponibila (daca aveai RON, in RON; daca aveai EUR, in EUR).

Si de acum incolo va fi la fel, doar ca castigul net va fi de sub 3% diferenta intre dobanda la depozite si rata inflatiei (si la RON si la EUR). Pana acum a fost aproape 10% (poate chiar mai mult).

Undeva in primul trimestru anul viitor parerea mea e ca vom intra in pierdere la depozitele bancare (comparat cu inflatia), asa ca va fi mai bine sa ne creditam. Deci o noua bula, daca nu reusim sa tinem "fraiele economiei" (ma rog nu noi, statul).

Anonim spunea...

@alex asa este cum zici, pe ambele monede s-a facut castig si ca urmare autorul este foarte subiectiv fara a preciza si beneficiile pentru RONi.
Numai bine.
Calin.

alex@formidabilii.org spunea...

Calin, cred ca cei mai interesati in mambo-jambo-ul asta intre monede sunt chiar bancile.

Comisioane de schimb valutar astronomice, bani nemunciti. Eu schimb odata sau de doua ori pe ani bani (din valuta in lei, asta e- norocul sau nenorocul meu ca muncesc in afara) si ma ingrozesc cand platesc 1.5% comision bancii din Romania (nu e comision specific, dar cursul de schimb este 1.5% sub spot). Groaznic.

Mihai Marcu spunea...

beneficiile pentru ron au fost datorita unei conjuncturi exceptionale - "credit crunch"-ul din 2008 a fortat bancile sa caute resurse local.

pana una alta, dobanzile de la depozitele la brd au devenit real negative - 5.2% pentru unele depozite - http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/brd-reduce-dobanzile-la-depozitele-in-lei-pana-la-5-2-4794701/

abia astept ca bancile romanesti sa inceapa sa loveasca publicul larg cu depozite structurate :)

alex@formidabilii.org spunea...

MihaiMarcu: si ce te face sa crezi ca aceasta situatie nu va continua? Situatiile exceptionale pot dura decenii.

Evident ca intrebarea e retorica, uitandu-ma la dobanzi e clar ca bancile au prea multi lei. Incepe sterilizarea de la BNR, la dobanzi de 7-8% :)

Inca nu suntem in zona negativa chiar si cu depozitele alea de la BRD. Inflatia iulie 2009/iulie 2008 este 5.06%, sub 5.2%. Plus ca dobanda aia pare-mi-se mie ca se capitalizeaza lunar.

Anonim spunea...

Salut,sunt un investitor de tip"VALUE-GROWTH"si as dori sa schimb informatii si analize cu cei care investesc dupa acelasi principiu.Mult noroc tuturor!GABRIEL FANARU-gabrofan@yahoo.it