luni, 6 iulie 2009

Ce lipseste imobiliarului romanesc de retail

Imobiliarul romanesc de retail este inca intr-o faza incipienta; in "vitrina" dezvoltatorul pune un imobil, in timp ce clientul plateste o taxa intre 0 si 3% pentru vizionare. Alte servicii pentru client nu exista. In cazul chiriilor, situatia este si mai precara, un contract fiind o pasare rara.

Atata vreme cat piata a crescut, intermediarii au prosperat pur parazitic, fara a aduce valoare adaugata decat in cazuri izolate. In Romania dar si in alte parti, pe timp de crestere economica, agentiile imobiliare s-au limitat doar la aduna oferte - era comportamentul normal atunci dar sinucigas acum, pe timp de criza.

Piata romaneasca de real-estate nu are intermediari care sa o fluidizeze.

  • intermediarii financiari - bancile - nu mai crediteaza domeniul, decat cu garantia expresa a statului si intr-un mod care distorsioneaza piata.
  • agentiile imobiliare dau dovada lipsei de know-how si raman incorsetate intr-un model de afaceri primitiv ("da banul si descurca-te"). La fel, nici notarii nu ajuta - ca anecdota, unui cunoscut i s-a cerut sa vina cu sacosa de bani la notar, in loc sa foloseasca un cont bancar, sau Doamne-fereste un cont escrow.
  • nu exista niciun alt serviciu oferit consumatorilor; exemplu: nu exista societati de gestiune imobiliara care sa se ocupe cu inchirierea apartamentelor si alte servicii conexe.

Serviciile de calitate in domeniu sunt limitate pentru un numar foarte redus de clienti, de regula cei corporate, si doar pentru deal-uri foarte mari. Exista anumite societati de gestiune imobiliara, dar activeaza momentan doar pe domeniul foarte restrans al galeriilor comerciale.

Actorii imobiliari s-au bagat singuri intr-un colt prin inversunarea cu care s-au agatat de un model de afaceri falimentar pe timp de recesiune - "Construim apartamente, indiferent unde, si cineva le va cumpara la preturile noastre mari, indiferent de conditiile de pe piata".

Pe partea de retail, domeniul trebuie sa se reinventeze, cu alti jucatori, pe alte premise si cu noi servicii. Altfel, vor ramane limitati la un ping-pong de apartamente vechi si cateva deal-uri majore pe corporate.

7 comentarii:

Anonim spunea...

Stiu agentii imobiliare care ofera servicii de gestiune imobiliara persoanelor fizice contra unei taxe de 10-20 euro/luna per apartament sau garsoniera de inchiriat, insa este o activitate destul de dificila (interactiunea cu chiriasii, plata cheltuielilor sau monitorizarea platii lor, repararea eventualelor defectiuni, etc.) pentru o suma destul de modica (doar atat suporta piata). Pe de alta parte, "primitivismul" modelului autohton de business imobiliar este legat mai mult de calitatea oamenilor care activeaza in domeniu. Cunosc cazuri in care un agent bun, realmente preocupat de interesul clientilor sai (in sensul ca face pentru ei ceea ce ar face si pentru propria persoana - la acelasi nivel de competenta si seriozitate), au facut fata cu brio pana acum crizei.

Mihai Marcu spunea...

Asa este, este munca grea, nu neaparat pe bani putini.

Dar putine job-uri sunt atat de usoare cum a fost stransul de oferte si de telefoane de pana acum.

Intermediarii intr-o piata au un rol foarte bine definita, o fac sa mearga. Esecul retailul imobiliar romanesc este si dat si de esecul intermediarilor, care nu au educat si crescut piata.

MihaiR spunea...

:)
incorsetati, neincorsetati, in anii trecuti faceau bani toti neprofesionistii faceau bani:))
ACUM este momentul in care se triaza bobul de neghina si samsarul de profesionist. DAca nu ar fi proverbiala sete de imbunatatire peste noapte a romanului nu si-o luau in barba atatia pana acum...
Si de aici si aparitia pseudoagentilor ce merg pe principiul _"iau eu banii la fraier inainte sa ii ia altcineva"

Daca acei cumparatori/dezvoltatori aceau capul pe umeri si BUNUL simt sa PLATEASCA un profesionist pentru ca acesta sa ii spuna sa NU cumpere undeva sau ceva anume, pierdea atunci o suma modica, dar castiga prin faptul ca nu are acum un teren inutil cumparat scump, sau o dihanie de bloc cu fosa septica :))pe care oricum nu poate sa il vanda...

deh, plaiuri mioritice..

Mihai PFA IMOBILIARE

AristotelCostel spunea...

Agentul de speţă inferioară e la fel de grobian ca-n vremurile de glorie.
Căsuţele poştale iar s-au umplut de hârtiuţe:

Cumpăr apartament, să moară mama, dau oricât pe orice situat în acest bloc. Banu' jos, după 5.

simon spunea...

Exista societati de "gestiune imobiliara" care nu au nici o legatura cu ceea ce insemana o agentie imobiliara care face si administrarea proprietatilor.
Se numeste Property/Facility Management si au specialisti angajati si logistica . Cine "gestioneaza" imobilele de birouri ?
O simpla cautare pe google "scoate" la iveala aceste societati, care (subliniez) nu au nici in clin nici in maneca cu agentiile imobiliare. Doar relatii de colaborare , poate.

Mihai Marcu spunea...

Salut Simon,

de acord, insa serviciile pe care le mentionezi sunt limitate de regula pentru firme. Pe retail, ramane inca in drepturi "administratorul" de bloc, cu principiul de baza: "merge si-asa/mai baga o sarma".

In postarea originala, termenul de fapt pe care am vrut sa-l aduc in fata este de intermediari, care lipsesc de pe piata si care nu ofera suficiente servicii pentru consumatori.

Ca sa revin la comnentariul tai, IMO, exista o nevoie mare de property management pentru blocurile vechi din Bucuresti, insa nu stiu daca exista si o piata in acest moment.

Extra3oo spunea...

E nevoie de putina transparenta, atat.

Din pacate toti "merg inchisi", ca altfel ar afla toata lumea de comisioanele/clauzele ce umflau pretul si de 2 ori, cu toate ca nivelul de competenta este egal cu piciorul broastei.

Smecheria s-a terminat.